Hemmagjorda praliner

pralin6För ett tag sedan fyllde en kompis till mig år och jag valde då att gratta henne med hemmagjorda praliner. Det är en perfekt present eftersom det går snabbt och enkelt, men samtidigt känns lyxigt att ge bort.  Jag använde mig av ett enkelt grundrecept och valde sedan att smaksätta de på fyra olika sätt.

Så här gör du:
Hacka 100g choklad fint och lägg i en bunke tillsammans med valfri smaksättning. Koka upp 0,5 dl vispgrädde och häll sedan ner det i bunken. Rör om tills all choklad har smällt. Ställ in det i kylen för att svalna. Om du häller över smeten på en tallrik svalnar den fortare. När smeten svalnat rullar du den till små bollar. Rulla pralinerna i t.ex kakao, kokos, eller strössel. Jag stoppade mina praliner i ischokladformar för att göra det hela lite festligare.

pralin2Jag valde att göra fyra olika sorters praliner. Det blev mjölkchoklad med torkade blåbär rullat i kakao, vitchoklad med lime och kokos, mörkchoklad med mintsmak rullat i polkagriskross och mörkchoklad med saltlakrissmak rullat i lakrisströssel.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

